Діяльнісний підхід у навчанні предметів природничої освітньої галузі
Нова українська школа – освітнє середовище, що сприяє формуванню компетентностей і наскрізних умінь задля успішної самореалізації учнів у реальному житті. Важливою передумовою формування компетентностей є упровадження в освітньому процесі діяльнісного підходу, що є наскрізним у новому Державному стандарті базової середньої освіти.
Зважаючи на актуальність окресленого питання, відповідно до плану роботи КЗ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників» Степанівської селищної ради Сумського району 10.01.2023 відбулося розширене засідання професійної спільноти вчителів природничо-географічного циклу, присвячене темі «Діяльнісний підхід у навчанні предметів природничої освітньої галузі».
Консультант ЦПРПП Олена КОЩІЙ у своєму виступі акцентувала увагу на дидактичних принципах діяльнісного підходу, проаналізувала, як реалізовано цей підхід у модельних навчальних програмах природничої освітньої галузі для 5-6 класів НУШ.
Консультант ЦПРПП Олена НАЗАРОВА у своїй доповіді докладно висвітила 5 характеристик діяльнісного підходу та умови їх ефективного втілення в освітньому процесі.
Практичним кейсами впровадження діяльнісного підходу в освітньому процесі були присвячені виступи педагогів. Так, Наталія ВОСКОБОЙНИКОВА, учитель Садівського ліцею Садівської сільської ради, презентувала власний досвід організації роботи в малих групах на уроках географії, зокрема в умовах віддаленого навчання. Ганна ЛІТВІНОВА, учитель Низівського ліцею Садівської сільської ради, підготувала виступ на тему «Метод проєктів на уроках біології в умовах дистанційного/змішаного навчання в контексті діяльнісного підходу». Спікери поділилися з колегами дієвими практичними прийомами, онлайн-інструментами й формами організації роботи з учнями в умовах упровадження діяльнісного підходу.
Формат роботи був інтерактивним. У процесі онлайн-взаємодії, учителі визначили 5 педагогічних технологій, з якими корелює діяльнісний підхід: це технології активного, кооперативного, емпіричного, проєктного та проблемного навчання; розмежували ці поняття та визначили їх сильні й слабкі сторони. Рефлексію з теми педагоги провели, висвітливши основні інсайти після проведеної зустрічі на дошці Jamboard.
Незважаючи на вимкнення електрики й технічні негаразди, учителі не перервали свою роботу, вкотре довівши, що такі виклики, хоча й ускладнюють організацію якісного освітнього процесу, проте не стають на заваді здійснення дієвої взаємодії з учнями.